UBALANSE OG SENVIRKNINGER AV CORONA

I går kveld kom Adrian tilbake etter en uke i Drammen. Jeg har holdt fortet her på gården mens han var borte og forsøkt å komme inn i nye gode rutiner. Som jeg har skrevet tidligere så har året etter ulykken vært ganske deprimerende da jeg ikke har fått trent så mye. Har likevel holdt fysikken bra men det gjør noe med hodet når man ikke får gjort de tingene man liker aller mest, de som gjør deg til deg hvis du skjønner?

Så nå som vi endelig har kommet på plass etter flyttingen kunne jeg endelig konsentrere meg om å starte med å trene igjen. Jeg har tenk en del tilbake på slik jeg har følt meg dette siste året og det kan være noe mer enn bare at jeg ikke har fått trent slik jeg gjerne ville. Jeg vet ikke helt hva som kan ha skjedd, men etter at jeg så denne videoen med ei som har lidd med akkurat det samme og hun hadde senvirkninger av corona så har jeg slått meg noen tanker at kanskje er det det jeg har hatt?

Hun slet med nøyaktig det samme som meg, å løfte ting, kunne omtrent ikke gå, noen dager med null energi, mye hodepine og ingen trodde henne og mente alt bare var psykisk. Følelsen av å føle seg disconnected og at kroppen faller ut av balanse, følelsen av grusomme smerter i muskler og ledd, hode og tåkesyn. Husker jeg gikk til legen og han trodde ikke på meg heller.

Jeg har jo flere ganger tenkt at corona kan være en sykdom som slår hardere og hardere ut hos mennesker som har dårlig balanse og er i ubalanse, nettopp fordi kroppens immunsystem er svekket på steder med dårlig balanse grunnet mangelen på friskt blod, og det trenger ikke nødvendigvis være en dum ting, man må bare lære seg å lese tegnene. Egentlig er det en bra ting at man virkelig kjenner på kroppen når man går ut av balanse så lenge man vet hvordan man kommer tilbake i balanse igjen. Og det er faktisk litt av vår egen plikt å holde seg selv i balanse slik at vår ubalanse ikke går ut over oss selv og andre.

Uansett hva det har vært så har disiplinen reddet meg, jeg har kommet meg på brettet igjen og har endelig fått tilbake både fysikk, psyken og balansen. Det er helt sykt hvor mye bra skateboarding og rollerblading gjør for helsen og jeg virkelig sverger til denne sporten. Er det noe som virkelig krever balanse og får deg inn i balanse så er det dette. Det hjelper mot alt av smerter, kroppen føles helt fantastisk og livsgnisten er virkelig tilbake igjen.

Vannscooterkjøring og ridninger også helt fantastisk for kroppen så lenge du bruker kroppen riktig. Det blir ikke så mye ridning nå siden jeg er gravid men håper det blir mye scooterkjøring i sommer også. Gleder meg til Oslo tur i sommer og kunne kjøre på vakreste Oslofjorden igjen <3

…jeg hadde en periode der jeg var så dårlig i ryggen at jeg begynte å slite med taleevnen, det har heldigvis rettet seg nå, men mer om dette i et annet innlegg.

-Og grunnen til at jeg deler dette med dere er at jeg ønsker si til deg som har hatt det helt likt som meg at du må holde motet oppe og gjøre det du kan for å gjøre det som gjør deg glad, da blir man også mye mer fornøyd med seg selv og hverdagen sin når kroppen har det bra.

Ønsker deg som leser en helt super uke og husk å gjøre det som gjør deg glad <3 xox

8 kommentarer
    1. Håper for din skyld at du ikke har long covid. Symptomene er veldig like som for ME, og jeg vet alt om å ha den diagnosen. God bedring! 🙂

      1. Hei Kari! Takk fro kommentar. Sammentreff du nevner det for det var nettopp ME jeg var hos legen for å utrede. Sympomene var helt like og jeg følte meg helt dø i kroppen, og dette liknet jo ikke meg så hadde en mistanke om ME og ønsket hendvisning for videre utredning. Får virkelig håpe du har rett og at det ikke er long covid, men mye kan nok tilsi at det er det det er ja. Viste ikke det var noe som het long covid så takk for info <3 Skal lese meg mer opp på dette. Ønsker deg beste bedring videre med ME. Jeg føler tøying og balanse trening hjelper mye, kanskje det kan hjelpe deg også <3 Beste hilsen meg <3

    2. Hei og takk for at du deler. Jeg har (dessverre) lang erfaring med ME. Skriver om det i bloggen innimellom, fordi jeg tenker at det kan være bra om flere får innsikt i hvordan livet med ME kan være. Det er fint hvis du får henvisning videre. Det tar lang tid å få diagnosen, og mange blir frustrerte underveis og møter både motstand og uforstand. Det kan være svært forskjellig hvor mye vi klarer og tåler, og det er ingen fasitsvar på hva som er riktig. Jeg tror det er bra å gjøre for kroppen det kroppen vil. Jeg likte å trene hardt før, drev med kampsport, men det går ikke nå. Bruk av krefter og muskler gjør meg sykere. Jeg er med på tai chi og qi gong, når formen er bra nok. Det fungerer bra for gjennombevegelse, balanse, pust og energi for meg. 🙂 Takk for gode ønsker, og masse lykke til til deg! Du må bare ta kontakt om det er noe jeg kan bidra med. 🙂

      1. Takk Kari <3 så koselig <3 Ja jeg skal ta det til videre utredning. Legen jeg hadde nektet å henvise meg videre så har nå endelig fått byttet fastlege. Har merket at mat som gjør meg smidig (som mye frø, avocado og blåbær) gjør det lettere for kroppen å få energi til å fullføre tøying, da tøying og pusting hjelper mye med å få energien tilbake. Så godt å høre du har begynt med tai chi og qi gong, det er veldig bra trening! Takk og masse lykke til til deg også <3 Det skal jeg gjøre 🙂

        1. Fint å høre at du satser på videre utredning. Kanskje må du også gjennom undersøkelser for å utelukke andre diagnoser. Du har sikkert mye kunnskap om hva som er bra både kroppen generelt og hva som er lurt å spise. Jeg synes jeg fungerer bedre uten karbohydrater, og uten store og tunge måltider. Tusen takk 🥰

          1. Takk for det, ja jeg også er veldig glad i å få kaloriene fra sunt fett. Fyller kun på med karbohydrater rundt eller etter harde treningsøkter, eller på kvelden hvis jeg føler jeg trenger et økt behov for leptin. Du brude prøve moden avocado med pecannøtter og maltekstrakt, en skikkelig booster for smidig kropp 😀 <3

            1. Det høres ut som du er dyktig mht. ernæring! 🙂 Maltekstrakt tåler jeg dessverre ikke, får vondt i magen, og avocado og pecanøtter står også på lista over mat jeg skal unngå. Uten at jeg aner hvorfor.

            2. Takk 🙂 Jøss så rart:/ hadde vært spennende å finne ut av hvorfor. Fikk jeg noe å dykke dypere inn i !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg