FROKOSTEN SOM GJØR DEG FRISK OG RASK

Er du ute etter god næring som virkelig booster kroppens energi og er super bra for helse? Da bør du prøve denne frokosten!

 

Denne frokosten har gjort underverker på kroppen minog nå vil jeg deleden med dere <3 Dette er ordentlig hjernemat samtidig som kroppen føles smidig frisk og rask.

Jeg sverger til denne frokosten mer enn noe annet! Jeg elsker å bruke disse ingrediensene og spiser dette brødet hver dag. Kroppen føles helt fantastisk, hjernen fungerer raskt og effektiv, holder meg mett lenge, og fordøyelsen blir en drøm. Hvorfor jeg bruker nettopp disse ingrediensene får du svar på lenger ned i innlegget…<3

Avocadotoast, toast laget med pannestekt frø-brød, skivet avocado og vegan cheese (eller mozarella), krydret med hvitløkssalt og koriander. MÅ PRØVES!

Brødet steker jeg først i panna på varme medium +, til den er gylden på hver side, deretter legger skivet avocado, koriander, hvitløkssalt og vegan cheese (kan evt bruke mozarella, men har ikke like mange helse fordeler), på den ene halve siden før jeg deler brødet i to på midten og flipper delen uten avocado på over den andre delen. Deretter demper jeg varmen til meduim og lar den steke litt på begge sider til brødet og osten blir crispy. Mmmmmhhh så godt…<3

HVORFOR BRUKER JEG NETTOPP DISSE INGREDIENSENE?

 

AVOCADO: Inneholder en rekke sunne fettsyrer og næringsstoffene folat, kalium, vitamin E, vitamin B6, kobber og kostfiber. Alle disse næringsstoffene har ulike oppgaver i kroppen vår. Folat og vitamin B6 er viktige. De gir oss energi ved å redusere tretthet og utmattelse.

 

GRESSKARGJERNER: Fulle av bra proteiner, magnesium, jern, sink, kalium, jern og den essensielle fettsyren ALA omega. Samt B og E- vitaminer. I tillegg har de et stort mangfold av antioksidanter og proteiner. Gresskarkjerner er anti-parasitt og bidrar til å ta knekken på sopp og parasitter.

 

LINFRØ: store mengder kostfiber, Omega-3-fettsyrer og Magnesium. Linfrø inneholder også caynogene glykosider, men nevner at for stor mengder er ikke bra. Derfor anbefales det 1-2 ss daglig. Linfrø er også veldig bra for fordøyelsen og sørger for en fast og god fordøyelse.

 

SOLSIKKEKJERNER: Er en god kilde til protein, flerumettede fettsyrer, vitamin E, folat og en rekke mineraler som selen, kobber, mangan, magnesium og fosfor.

 

BOKHVETE/JYTTEMEL: Er glutenfrie meltyper.

Bokhvete: innholdet av kostfiber er hele 5,8 gram per 100 g bokhvete. Bokhvete er også en god kilde til mineraler, særlig kalsium, jern, kalium, magnesium, silisium og fluor. Frøene er også rike på flere B-vitaminer, særlig tiamin, B6, folat og niacin.

Jyttemel: Er en blanding av flere ulike meltyper derav råris, mais, bokhvete, betfiber og psyllumskall, fortykningsmiddel: potetstivelse, E410 johannesbrød, E415 xantangummi, E417 tarakjernemel.

 

VEGAN CHEESE: Osten GO`Vegan skivet eller 400g er laget med kokos- og shea-olje istedenfor melk, men kan brukes på akkurat samme måte som vanlig ost i bit. Tilsatt kalsium og vitamin B-12.

 

HVITLØK: rik på mineralet kalium. Den er også en kilde til vitamin B6, vitamin C og fosfor. De viktigste plantestoffene i hvitløk er allicin og isotiocyanater

 

KORIANDER: Har antibakterielle egenskaper og høy andel av vitamin A og C og har bl.a slimløsende egenskaper og er ideelt for å bekjempe forkjølelse og influensa.

 

Og har du ikke tid til å lage fersk toast hver eneste dag kan du lage en ferdig guacamole som du kan bruke som pålegg 🙂 Og pannebrødet kan også stekes i langpanne og oppbevares i flere dager 🙂

Så prøv å lage denne frokosten du også så får du en svært velfungerende og happy kropp med mye god energi som gir deg en fantastisk bra start på dagen. Både jeg og samboer elsker denne frokosten og vi spiser den så ofte vi har mulighet.🥑🥑

Det er meldt noen regnfulle dager her nede på sørlandet så vi forbereder oss på det☔️ Skal bli godt med regn så snøen smelter og liv kan spire🌱

God søndag <3 xox <3

8 kommentarer
    1. Dette må jeg prøve, har masse problemer med magen🙈 Har du oppskrift å sende meg?🙏🏼🫶🏻

      1. Uff så leit å høre, ja da må du prøve denne frokosten 🙂 Jeg har alltid bare brukt øyemål, men til ett pannebrød bruker jeg ca 2 ss linfrø, 3 ss solsikke kjerner, 3 ss gresskarkjerner, 2-3 ss jyttemel/bokhvete, så vann til “pannekake-røre-konsistens”. Er det for mye vann i vil den boble for mye, og er den for tykk så blir den vanskelig å helde ut i panna 🙂

    2. du er veldig flink til å fortelle hele oppskriften.

      morro å følge deg,selv om jeg ikke er veganer😘😘♥️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg